Leerkracht, de Wijngaard

Eigenlijk wilde ik al jarenlang de overstap maken van het regulier onderwijs naar het gespecialiseerd onderwijs. Ik had het naar mijn zin op mijn school, dat zeker. Maar er miste iets. Ik vond kinderen met leerproblemen een uitdaging, wilde ervoor zorgen dat zij school leuker vonden. Heerlijk vond ik het om juist deze kinderen te helpen om hun plek te vinden. Maar het lesprogramma moest ook door blijven gaan.
Vacature Elan
Zes jaar geleden keek ik op onderwijsvacaturebank, eerlijk gezegd weet ik nog steeds niet precies waarom. Ik had fijne collega’s, een leuke school en lieve leerlingen. Daar zag ik een vacature van stichting Elan; zij hadden mensen nodig op verschillende scholen. Die vacature triggerde iets in mij. Maar er was ook twijfel. Zou ik dat wel kunnen, gespecialiseerd onderwijs geven? Moest ik mijn schooltje achter me laten en opnieuw beginnen? Ik had een vast contract, moest ik dat opgeven voor iets dat me leuk leek?
Oriënterend gesprek
Ik besloot om te bellen voor informatie. Diezelfde week had ik een oriënterend gesprek met het toenmalige bestuur. In dat gesprek viel alles voor mij op zijn plek. Dit was wat ik wilde. Als ik ooit de overstap wilde maken, was dit mijn kans. Dus maakte ik de overstap naar het gespecialiseerd onderwijs, vlak voor mijn veertigste verjaardag.
Eerlijk gezegd was het best spannend en zijn er ook wel momenten geweest die even lastig waren. Maar die heb je in elke vorm van onderwijs wel.
Goede achtergrond
Mijn ervaring in het regulier onderwijs heeft mij een goede achtergrond gegeven voor het werken op de Wijngaard. Ik had immers al jaren ervaring in groepsvorming, lesgeven, gesprekken voeren met ouders en observeren. Daarnaast weet ik wat een reguliere leerling moet kunnen en zie ik snel waar onze kinderen hulp bij nodig hebben
Nu, na bijna zes jaar, kan ik zeggen dat dit een hele goede beslissing is geweest! Ik mocht werken op GBO de Wijngaard. Ik kreeg van school en de stichting de kans om cursussen te volgen. Mijn collega’s hielpen mij als ik iets wilde weten, onzeker was of als er iets niet goed gegaan was. Wat heel fijn is dat wij op school beschikken over orthopedagogen, maatschappelijk werk, logopedisten, fysiotherapeut en werken samen met het Leger des Heils. Het is daardoor heel makkelijk om mijn zorgen over een kind met een collega met andere expertise te kunnen bespreken en samen plannen te maken om het kind te helpen.
Kinderen welkom heten
Niets is mooier dan ‘s ochtends in de deuropening van mijn klas te staan en de kinderen een voor een welkom te heten. De ene leerling met een boks, de andere met een knuffel, weer een ander met een gesprekje. Tijdens de schooldag doe ik zoveel meer dan alleen lesgeven. Ik laat de kinderen ervaren dat school leuk kan zijn, dat leren fijn is. Ik help ze om hun eigen gedrag te begrijpen en wat dat met een ander doet. Ik geef ze een veilige plek om te mogen zijn wie ze zijn.
Zelfverzekerde juf
Inmiddels sta ik als een zelfverzekerde juf voor mijn groep. Ik heb meerdere cursussen mogen volgen. Van Geef me de vijf (om een duidelijke structuur te geven aan kinderen in het ASS spectrum), Teach like a champion, Taal in blokjes, Met sprongen vooruit tot Co-teaching. Sinds dit schooljaar mag ik nieuwe collega’s coachen. Ik heb mij gespecialiseerd in traumasensitief onderwijs en mag mijn team daar verder bij helpen. Komend jaar mag ik mij scholen tot leesspecialist. Zo help ik niet alleen mijn leerlingen in hun leerproces, maar krijg ik veel kansen om mijzelf te ontwikkelen.
Jaren eerder
Achteraf is het makkelijk gezegd. Maar de overstap naar GBO de Wijngaard had ik jaren eerder moeten doen. Dus twijfel jij of de overstap van het regulier naar het GBO onderwijs iets voor jou is? Vraag dan of je een dagje mag meelopen op een van onze scholen. Wie weet worden we wel collega’s!

Nienke