Vacaturekenmerken
het Gooi
per 1 augustus 2025
Profiel raad van toezicht als geheel
- Het integraal toezicht houden op de organisatie en het college van bestuur.
- Het opereren als werkgever van het college van bestuur.
- Het functioneren als klankbord van het college van bestuur.
- Het afleggen van maatschappelijke verantwoording.
- Het onderschrijven van de doelstelling(en) en de grondslag van Stichting Elan.
- Het hebben van een brede maatschappelijke binding en een functioneel netwerk.
- Het hebben van gevoel voor verantwoording naar de primaire stakeholders (leerlingen, ouders, leerkrachten).
- Het onderhouden van binding met de regio.
- Het onafhankelijk en kritisch opereren, zonder last of ruggenspraak en zonder opdracht of zakelijk belang.
Profiel individueel lid van de raad van toezicht
- Kennis van, inzicht in en affiniteit met de sector primair onderwijs om kansen en risico’s in te kunnen schatten.
- Aantoonbare bestuurlijke en relevante toezichthoudende kennis, kwaliteiten en ervaring.
- Evenwicht kunnen bewaren in betrokkenheid en bestuurlijke afstand.
- Inzicht in de eisen die kwaliteit, doelmatigheid en continuïteit aan een organisatie stellen.
- Vermogen om zich op hoofdlijnen een oordeel te vormen over de door het college van bestuur voorgelegde en alle overige aangelegenheden.
- Vermogen om de hoofdlijnen van het beleid van Stichting Elan en het functioneren van het college van bestuur te beoordelen.
- Vermogen om op gepaste wijze advies te geven.
- Vermogen om in teamverband het toezicht uit te oefenen.
- Vermogen collegiaal aan andere leden een oordeel of advies, dat voornamelijk op de eigen specifieke deskundigheid is gebaseerd, toe te lichten.
- Vermogen om aan derden de eigen rol van toezichthouder uit te leggen.
- Integriteit en verantwoordelijkheidsgevoel en een onafhankelijke opstelling hebben.
- Academisch werk- en denkniveau en een brede maatschappelijke oriëntatie hebben.
- Analytisch vermogen bezitten en hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden.
- Vermogen hebben tot individuele en collectieve zelfreflectie en zelfevaluatie, actief open staan voor nieuwe informatie en feedback.
- Flexibele agenda, beschikbaarheid en afspraakbetrouwbaarheid hebben.
- Bereidheid hebben zich bij te scholen op het toezichthouden als zodanig en actuele thema’s en ontwikkelingen inzake bestuur, toezicht en (primair) onderwijs.
Het lid raad van toezicht met de portefeuille onderwijs(-kwaliteit) en jeugdzorg beschikt over de volgende kennis en ervaring: ervaring in het onderwijs, daarnaast bij voorkeur, ervaring in een bestuurlijke (onderwijs)omgeving en u heeft een brede belangstelling.
- Kennis van actuele ontwikkelingen in het onderwijs, de jeugdzorg en onderwijsvernieuwing.
- Ervaring met de vertaling van onderwijsinnovatie naar processen op scholen.
- Affiniteit met en onderschrijft zowel de op christelijke als op algemeen bijzondere grondslag van het gespecialiseerd basisonderwijs, het gespecialiseerd (voortgezet) onderwijs, waarbij u zich kunt vinden in de missie en visie van de Stichting Elan.
- In staat op het niveau van het bestuur te fungeren als klankbord en kritisch sparringpartner.
- Bij voorkeur een brede maatschappelijke binding met het voedingsgebied (regio Gooi en Vechtstreek) van het onze scholen.
- Uitstekend in staat om de balans te bewaken tussen de verschillende rollen als toezichthouder: afstand houden als toezichthouder, goed op de hoogte zijn van hetgeen binnen de school leeft, en betrokken zijn als adviseur.
- Onderkent het belang van een goede samenwerking tussen onderwijs en ouders en stakeholders, u bent proactief en positief kritisch ingesteld, onafhankelijk en u heeft een open, transparante houding.
Het lid raad van toezicht met de portefeuille financiën en bedrijfsvoering beschikt over de volgende kennis en ervaring:
- Werkervaring in rol van leidinggevende/bestuurder met eindverantwoordelijkheid op gebied van financiën e/o bedrijfsvoering van een (middel-) grote complexe organisatie
- Aantoonbare financiële ervaring op gebieden als verslaggeving inclusief managementinformatie, control en risk management, IT management, projectfinanciering en -verantwoording, vastgoedinvesteringen, audit, strategieontwikkeling en changemanagement.
- Bedrijfseconomische/ bedrijfskundige opleiding.
- Affiniteit met de (financiering van de) onderwijswereld en uitdagingen die zich daarin voordoen vanuit de gegevenheid dat de stichting zich beweegt in het publieke domein
- Kennis van wet- en regelgeving gespecialiseerd (primair en voortgezet) onderwijs strekt tot de aanbeveling.
- In staat zijn om gesprekspartner te zijn van het college van bestuur en van de externe accountant.